Alles wat u moet weten over de milieusticker in Frankrijk

Hoewel het Crit’Air-systeem zich primair richt op vrachtwagens, weerspiegelt het ook uitgebreidere patronen in Europa en de wereld, waar federale overheden maatregelen nemen om de verandering van het milieu en de invloed daarvan op de volksgezondheid en het welzijn aan te pakken. De Franse federale overheid heeft geleidelijk de relevantie benadrukt van de overgang naar groenere moderne technologieën, waaronder elektrische vrachtwagens (EV’s), die zijn uitgesloten van beperkingen en voordelen voor klanten opleveren. Deze stap sluit aan bij internationale initiatieven om de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare brandstofbronnen te verminderen en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, waardoor Frankrijk een leider wordt in ecologisch beleid.

Het verkrijgen van het ecologische stickerlabel is verplicht in bepaalde steden en gebieden in Frankrijk, met name in gebieden die zijn aangewezen als gebieden met beperkte lozing (LEZ) of locaties die extra kwetsbaar zijn voor luchtverontreiniging. In deze gebieden fungeert het Crit’Air-stickerlabel als een hulpmiddel voor autoriteiten om de toegang tot schonere milieusticker Frankrijk kopen te beheren en aan te dringen. Gedurende dagen met een bijzonder hoge luchtverontreiniging kan de Franse overheid tijdelijke beperkingen opleggen die de toegang tot bepaalde locaties voor auto’s met een hogere uitstoot beperken, zodat alleen auto’s met een lagere vervuilingsgraad worden toegestaan.

Het systeem verdeelt vrachtwagens in 6 groepen, of “banden”, die elk worden aangeduid met een sticker met een andere kleurcode. Deze groepen variëren van auto’s die de minste vervuiling genereren (gecategoriseerd in de goedkoopste banden) tot auto’s met een hogere uitstoot, zoals oudere auto’s met een dieselmotor. De classificatie wordt vastgesteld op basis van de Euro-uitstoot van de vrachtwagen en het gebruikte type gas, wat aangeeft dat recentere, elektrische en hybride voertuigen doorgaans onder de schonere classificaties vallen, terwijl oudere benzine- en dieselauto’s onder de hogere vervuilingsgraden kunnen vallen.

Gedurende dagen met een bijzonder hoge luchtverontreiniging kan de Franse overheid tijdelijke beperkingen opleggen die de toegang tot bepaalde locaties voor auto’s met een hogere uitstoot beperken, zodat alleen auto’s met een lagere vervuilingsgraad worden toegestaan.

Het ecologische stickerlabelsysteem heeft daadwerkelijk een gunstige invloed gehad in steden als Parijs, waar luchtverontreiniging een aanzienlijk probleem is. Door het aantal auto’s met een hoge uitstoot tijdens het rijden te beperken, helpt het systeem gevaarlijke verontreinigende stoffen zoals stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10) te minimaliseren, die beide ernstige gezondheidseffecten kunnen hebben. Bovendien motiveert het Crit’Air-stickerlabel mensen om alternatieve vervoerswijzen te gebruiken, zoals openbaar vervoer, fietsen of wandelen, die allemaal bijdragen aan een veel gezondere en veel duurzamere stedelijke omgeving.

Tot slot is het Crit’Air-stickerlabelsysteem een ​​essentieel onderdeel van de initiatieven van Frankrijk om verontreiniging te verminderen en schoner vervoer te promoten. Door vrachtwagens te classificeren op basis van hun ecologische invloed en de toegankelijkheid tot bepaalde locaties voor vrachtwagens met een hoge uitstoot te beperken, is het systeem bedoeld om veel gezondere stedelijke gebieden te ontwikkelen en luchtverontreiniging aan te pakken. Omdat Frankrijk schonere moderne technologieën en stedelijke voorbereidingen blijft kopen, zal het Crit’Air-systeem waarschijnlijk vooruitgang boeken, wat helpt om ervoor te zorgen dat het land voldoet aan zijn milieudoelstellingen en tegelijkertijd de levensstijl van zijn inwoners verbetert.

In Frankrijk is het ecologische stickerlabel, ook wel het “Crit’Air”-stickerlabel genoemd, een essentieel onderdeel van de initiatieven van het land om luchtvervuiling te verminderen en schonere verplaatsingen te promoten. Dit systeem, dat in 2017 werd geïntroduceerd, classificeert auto’s op basis van hun uitstoot, waardoor het voor autoriteiten veel gemakkelijker wordt om de vervuilingsgraad in stedelijke gebieden te beheren. Het Crit’Air-stickerlabel behoort tot de bredere techniek van Frankrijk om gevaarlijke uitstoot van auto’s te beperken en de luchtkwaliteit in het hele land te verbeteren.

Deze groepen variëren van auto’s die de minste vervuiling veroorzaken (gecategoriseerd in de meest betaalbare categorieën) tot auto’s met grotere uitstoot, zoals oudere auto’s met dieselmotoren. De classificatie wordt bepaald door de Euro-uitlaatgasbasis van de auto en het gebruikte type gas, wat suggereert dat recentere, elektrische en hybride voertuigen doorgaans in de schonere groepen vallen, terwijl oudere benzine- en dieselauto’s mogelijk in de meer vervuilende groepen vallen.

Door auto’s te classificeren op basis van hun ecologische effect en de toegankelijkheid van bepaalde locaties voor vrachtwagens met een hoge uitstoot te beperken, wil het systeem veel gezondere stadsruimtes creëren en luchtverontreiniging aanpakken.

A note to our visitors

This website has updated its privacy policy in compliance with changes to European Union data protection law, for all members globally. We’ve also updated our Privacy Policy to give you more information about your rights and responsibilities with respect to your privacy and personal information. Please read this to review the updates about which cookies we use and what information we collect on our site. By continuing to use this site, you are agreeing to our updated privacy policy.